Mintaiskola modellprogram Karancsságon

Projekt alapadatok:
Projekt azonosító száma: RRF-MMSZA-1.0.0.1-23-2024-00006
Végső kedvezményezett neve: Salgótarjáni Tankerületi Központ
Projekt címe: Mintaiskola modellprogram Karancsságon
Megvalósítás helyszíne: Karancssági I.István Általános Iskola (Cím: 3163 Karancsság, Kossuth út 27.)
A támogatás összege: 328 989 237 Ft
A támogatás mértéke: 100 %
A projekt kezdete: 2024. szeptember 01.
A projekt befejezése: 2026. március 31.
A projekt tartalmának bemutatása
Intézményünk Karancsság és Szalmatercs települések gyermekeinek beiratkozási körzete. Jelenleg az iskola 8 évfolyamon 9 tanulócsoporttal működik. Tanulói létszám 164 fő, számított létszám 173 fő, ebből 120 halmozottan hátrányos helyzetű, 14 hátrányos helyzetű. A tanulóink 96%-a cigány származású. 54 tanuló jár gyógypedagógus által vezetett fejlesztő foglalkozásra, ebből 9 SNI, 45 BTMN, 16 tanuló szakértői vizsgálatra vár.
Ezek a mutatók és a sokéves tapasztalat kijelöli munkánk fő irányát: sok időt kell fordítanunk a felzárkóztatásra, fejlesztésre, hátrányok kompenzálására, kevesebb idő és energia jut, de jut a tehetséggondozásra. A szülői háttérről megállapítható az alacsony iskolázottsági szint, ami a mindennapi életüket erősen befolyásolja. Jelentős részük alkalmi munkából él, segélyekből biztosítják családjuk megélhetését, nem rendelkeznek a gyerekeik számára utat mutató jövőképpel. Ezen tényezők erősen gátolják a saját gyermekeik egészséges énképének kialakulását és tanulási motivációját.
A „Mintaiskola modellprogram Karancsságon” pályázat lehetőséget ad, hogy iskolánk jövőképe valósággá váljon. A projekt keretein belül megvalósuló intézményfejlesztés kiemelt célja a korai iskolaelhagyás megelőzése érdekében a szervezet belső működésére vonatkozóan:
- az eddigi pedagógiai tevékenységünk újragondolása, új módszertanok, tanuló támogatási eljárások kidolgozása, ill. „etnikai program” bevezetése.
- A személyi feltételek, a humán erőforrás adott kereteinek bővítése nélkülözhetetlen a tovább lépéshez, a pozitív eredmények felmutatásához.
- a tanulók sokoldalú kompetenciafejlesztése, a tanórán kívüli szolgáltatások, a tanórán használt változatos pedagógiai eszköztárak megismerése, az egyéni haladás mérése, értékelése, egyéni fejlesztési terv, a multikulturális tartalmak elvárása, a pedagógusok közötti együttműködési formák tevékenységek
- Az alapvető értékeket képviselő, középműveltségű értelmiség képzését, integrációját szeretnénk megvalósítani.
A fenti jövőképnek és céloknak eleget téve pályáztunk a Mintaiskola Programra, hogy az intézményünk által képviselt érdekek más intézményekben is megismerhetők legyenek.
A feltételeknek megfelelően a 300 leghátrányosabb település Nógrád Vármegye területén találhatók közül kiválasztunk 15 köznevelési intézményt és 1 szakképző intézményt, akik együttműködő partnerként számíthatnak a fejlesztések szakmai tartalmának folyamatos- megismertetésére, átadására, így számukra a valós igényekre és megoldásokra fókuszáló modellprogramot jó gyakorlatként terjeszteni tudjuk.